امروز در مورد ساختار فرش به شما می گویم، از مهمترین قسمت که اسکلت فرش است، تار شروع می کنیم.
تار باید بیش از هر چیز با دقت مطلق ساخته شود تا تار یا قوز ایجاد نشود، از جمله مواد پرکاربرد برای تار ما پنبه و ابریشم داریم، مواد ایده آلی هستند، اما ابریشم به دلیل هزینه بالا استفاده می شود.
فقط برای بهترین فرش 9 متری سه بعدی، در برخی موارد از ریون نیز استفاده می شود، اما در معرض انبساط حرارتی است.
بنابراین تار نخ های عمودی است که از اطراف بافندگی می گذرد، به نخ های افقی که از تار می گذرد پود می گویند، پود نباید از سمت راست دیده شود و توسط پشم و گره ها پوشیده شده است، در بالا دیده می شود.
همه برعکس، همانطور که برای تار، پود را می توان از پنبه یا ابریشم ساخت و همان فرضیات برای تار اعمال می شود.
معمولاً از پنبه به دلیل ارزانتر بودن استفاده میشود و از ابریشم برای با ارزشترین فرشها استفاده میشود.
فرشهای عشایری از تار پشمی استفاده میکنند.
در واقع اغلب فرشهای نامنظم هستند، پودها میتوانند با یک یا دو گذر پود باشند و در تکنیک فارسی که رایج ترین تکنیک در ایران، تکنیک لول بافت است.
تارها به دلیل پودهای بسیار سفت در دو سطح روی هم قرار می گیرند، حاشیه ها قسمت قابل مشاهده تار زنجیر تار هستند و در معرض سایش هستند.
در واقع در قدیم و فرشهای عتیقه اغلب بازسازی میشوند و حدود 10 سانتیمتر در ساختار فرش قرار میگیرند.
پرز با کوتاه کردن حلقه های گره درست می شود، پیرایش در این مرحله بسیار مهم است، خیلی یکنواخت نیست و اجازه نمی دهد طرح ها را دقیق ببینید، در مهم ترین و با ارزش ترین فرش ها پرز را به طور کامل در خود دارند.
ابریشم یا در پشم کورک بسیار ظریف، پشمی که از گردن و زیر بغل حیوان گرفته می شود.
در بین انواع گره ها اساساً دو نوع گره متقارن و گره نامتقارن را تشخیص می دهند.
گره اول، گره متقارن که گره ترکی نیز نامیده می شود و گره دوم به نام گره ایرانی، گره متقارن در قفقاز در آناتولی استفاده می شود و برای طرح های هندسی ایده آل است، در حالی که گره ایرانی نامتقارن برای طرح های گلدار و سینوسی ایده آل است.
در نهایت میبینیم که لبهها قسمتهایی از تار هستند که گرهها در آنها ثابت میشوند، اغلب در معرض ساییدگی و پارگی هستند و اغلب تعمیر یا تعویض میشوند.
تخت، این ویژگی به ما کمک می کند تا منشا فرش را ردیابی کنیم.
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.